Hur utser man ”Sjuhärads mest innovativa kommun”? Naturligtvis genom kontorstolscurling, gigantiskt sudoku och skulpturbygge.
– Nu är det din tur. Kom igen!
– Ja, tre poäng!
Koncentrationen är fullständig när deltagarna i lag Tranemo turas om att skjuta iväg varandra i en kontorsstol från Kinnarp. Förbipasserande tittar roat på när slipsklädda speldeltagare rullar fram i korridoren.
Det är den 14:e november. Kontorstolscurlingen är en del av entreprenörsspelet Etopi, som Drivhuset arrangerar i samband med E.GO-dagen (Entrepreneurial Go) på Högskolan i Borås. Spelet har samlat studenter, näringslivsrepresentanter och politiker i olika lag med uppgiften att lösa problem vid olika stationer. Runt hundra personer deltar i spelet vars tema för dagen är att utse ”Sjuhärads mest innovativa kommun”. Spelledare är Herman Bolin, självutnämnd knalle, som storstilat inleder tävlingen från scenen:
– Ni har samlats här för att mätas i entreprenörskapets tunga vågskål.
Efter gonggongens ljud har kvällens lag, med namn som Tranemo, Varberg och Svenljunga, tolv minuter på sig att lösa uppgifter iscensatta av olika företag.
Studenterna Catarina Jonasson och Lina Erlandsson läser Affärs- och produktutveckling inom textil vid Högskolan i Borås. Nu tävlar de i lag Tranemo.
– Detta är en möjlighet att träffa folk och ha kul och kanske knyta lite kontakter, säger de.
Vid Gärde Wesslau Advokatbyrås bord testas deras lags argumentationsförmåga då deltagarna får rangordna olika juridiska begrepp utifrån dess betydelse i ett nystartat företag. Uppgiften utlöser flera diskussioner.
– Vad är viktigast att ha fixat först: styrelse eller borgen?
– Bör inte anställningsavtal komma lite högre upp i prioriteringen?
Hos Högskolan i Borås får lagen gissa funktionen på några gamla prylar samt hitta på nya funktioner för desamma. Det som av Tranemo korrekt identifieras som ett verktyg för att tvinna tråd föreslås också kunna användas som ”turbovisp”, drinkmixer och roterande prylhängare. De andra gamla textilverktygen får i tanken fungera som piercingverktyg, kombinerad lampa och cd-spelare samt fiskeredskap.
Dagens övriga stationer är bland annat Espira Tillväxtcenter. Här testas deltagarnas kreativitet genom uppgiften att komma på ett nytt användningsområde för en handduk. På Stiftelsen Föreningssparbanken Sjuhärads station handlar det om att lösa ett gigantiskt sudoku, och hos Almi Företagspartner gäller det att hushålla med resurser genom att köra en bilbana.
Etopi är ett samarbete mellan Drivhuset och Fabel Kommunikation och har utformats med hjälp av studenter från Högskolan för Design och Konsthantverk vid Göteborgs universitet. Spelet utvecklades för entreprenörsdagen på Trädgår’n 2004, och har sedan dess genomförts ännu en gång i Göteborg samt i Skövde och Malmö.
– Spelet innebär att vi sätter upp vissa skal och ramar som sedan anpassas efter beställaren, berättar Andreas Ben Salem på Drivhuset i Göteborg. För de partners som är med är Etopi ett positivt sätt att få fram sitt företags budskap, påverka försäljningen och eventuellt rekrytera ny personal.
Spelet handlar om samarbete, kreativitet och lekfullhet. Målet är att under lättsamma former knyta kontakter, få nya intryck och inspireras i sitt eget entreprenörskap och skapande.
– Etopi gör det lättare att mingla eftersom man samarbetar utifrån en gemensam utgångspunkt, säger Andreas Ben Salem.
Mellan omgångarna genomförs under kvällen i Borås också dueller på scenen. Här ställs lagen inför frågor som ”vem är Sveriges mest underskattade entreprenör” och ”vilken blankett måste man fylla i om man ska starta företag”. På frågan: ”Hur ser Borås ut om tjugo år?” blir svaret ”jättebra” godkänt och utlöser spontana applåder i publiken.
Fyra lag går vidare till finalen. Här gäller det att bygga ihop en staty av de klossar man vunnit i de tidigare tävlingsmomenten. Statyn ska spegla entreprenörskap samt laget som helhet, och ger upphov till varierande former och förklaringar. Bland skapelserna finns bland annat en miljövänlig framtidsbil.
– Den verbala förmågan är idag större än den skulpturala, konstaterar speldomare Leif Johansson efter juryns överläggning.
Slutligen följer juryn devisen ”högst vinner” och Marks Kommun, med sin klossvariant av entreprenören (?) Pinocchio, avgår med segern. Vinnarlaget är dock ödmjukt nog att se segern som ett slag för hela Sjuhäradsbygden. Spelkvällen avslutas med musik och minglande.
Drivhuset planerar redan nya omgångar av entreprenörsspelet Etopi.