Stimulera innovationsklimatet och intraprenörsskapet

Hur väl stämmer följande påstående in på dig:

Jag svarar gärna på utvärderingar och enkäter:

Ibland

Nej

Verkligen inte

Aldrig mer

Jag slickar hellre på ett rivjärn

Varje dag förlorar så många människor så mycket tid på enkäter och utvärderingar. Lärdomarna stannar oftast i att konferensen i sin helhet fick 3.6 i betyg. Ibland håller de flesta delvis med om att vissa frågor ibland är viktiga. Hur kan vi 30 år efter det moderna internets födelse inte ha kommit längre?

Internet ger oss möjligheten till kostnadseffektiv tvåvägskommunikation. Det är en teknologisk förändring som borde påverka hur vi ser på denna insamling av varandras åsikter och synsätt. Enkäter kan vara en dialog där både den som lämnar och den som tar emot uppgifter kan lära sig något av faktiskt värde. 

För att utforska vad en enkät kan vara har Fabel tagit fram en prototyp på ett nytt enkätverktyg som samtidigt är ett självskattningsverktyg. Just denna prototyp handlar om innovationsklimat och intraprenörskap, det vill säga förutsättningar för dig och andra som vill förändra er organisation inifrån. 

Genom en länk får medarbetare svara på frågor om hur de ser på utvecklingsmöjligheterna inom er organisation. Arbetsgivarna får samlad anonymiserad data kring vad medarbetarna upplever som hinder på jobbet och vilket stöd som kan behövas för att utveckla verksamheten. Men även medarbetaren får konkret hjälp vidare. I slutet av självskattningstestet får du ett antal tips om hur just du i din position kan gå vidare om du har en idé du vill utveckla.

Du kan testa verktyget här

Vi tror att många, både i privat och offentlig sektor skulle ha mycket att tjäna på en förändrad syn på enkäter. I en traditionell enkät finns det väldigt låga incitament för uppgiftslämnaren att delta. Vi tror att enkäten kan ses som ett självskattningstest som ger uppgiftslämnaren guidning framåt. Om den person som ger sin tid för att utvärdera också får ny kunskap så kommer fler att vilja delta. 

Hör av dig till oss om ni är nyfikna på hur ett anpassat test kan underlätta er datainsamling.

Vad är egentligen ett spel?

Spel och spelmekanik är en del av vår vardag. Tittar du lite närmare på saker och ting kan du se att det genomsyrar mycket mer än bara dator- och brädspel. Många organisationers belöningssytem bygger på spelmekanik – när man “levlar” öppnas nya möjligheter upp i form av utökad makt och högre ersättning. En fördjupad förståelse i hur spel fungerar och vilka beprövade metoder som finns är en smart investering.

Sten, sax, påse är ett från början ett kinesiskt spel som varit med oss i flera tusen år. Den enkla spelmekaniken gör att det bibehåller sin relevans, samma princip kan återfinnas i många moderna datorspel

Är det spelmekaniken, berättelsen eller kanske handkontrollerna som avgör vad som blir engagerande och spännande?

Individer har olika preferenser om vad som är kul. En av de viktigare preferenserna är om spelet är baserat på tur eller skicklighet. Vissa forskare hävdar att det är en av sakerna som ligger bakom fotbollens breda attraktionskraft – sportens spelregler gör att den balanserar ganska perfekt mellan tur och skicklighet. Men tur kontra skicklighet är bara en av många avgörande faktorer.

Vi har vid flera tillfällen hållit utbildningen “Vad gör ett spel kul?”. Mellan kortare teoretiska pass lämnas stort utrymme för att tänka och skapa tillsammans.

  • Vad gör ett spel spännande?
  • Vad är skillnaden på spel och spelifiering?
  • Hur kan ni i er organisation använda er strategiskt av spel?
  • På vägen mot lärdomarna kommer ni dessutom träna er på prototypbyggande.

Hör av dig till oss om ni behöver bli bättre på att förstå och använda er av spelmekaniker. Att förstå spel som koncept och dess drivkrafter kan vara ögonöppnande såväl för nyfikna organisationsutvecklare som erfarna spelutvecklare.

Nedan kan du se exempel på prototyper från tidigare workshops.

Bullet Wordle är en tidsbegränsad grupptävlingsversion av det populära ordpusslet.

Bilden visar ett spel som använder gyrosensorerna i mobilen för att styra en motorcykelsimulator.

Gruppen använder ett diorama som metod för att illustrera djupkänslan som ska finnas i spelet.

Spelkultur

När vi läser om spelbranschen i media beskrivs det ofta som en tillväxtbransch som i Sverige omsätter mångmiljardbelopp och där mycket går på export. Bolag hittar talang i Sverige för sin utveckling. Men spel är också kultur och en sysselsättning som upptar mångas vardag. Allt fler människor i olika åldrar ägnar sig åt traditionella brädspel, dator- och tv-spel, levande spel (lajv och rollspel) eller spelkultur i andra former.

Spelkulturen har många beröringspunkter med traditionella kulturuttryck. Området engagerar dessutom många unga i föreningsform där deltagarna i hög grad interagerar och är medskapare. Särskilt interaktiva och digitala spel är en näring under stark utveckling och spel som pedagogiskt verktyg blir allt vanligare inom flera områden.

På uppdrag av regionerna Dalarna och Gävleborg har Fabel gjort en genomlysning och ett förslag på hur spel som kulturform kan bli en del av det regionala kulturutbudet. Utredningen har resulterat i ett treårigt samarbetsprojekt mellan regionerna där de operativa aspekterna av spelkultur ska testas och utvärderas.

Läs Fabels utredning om regional spelkultur här.

The history of the ballot

Ballot papers may at first glance seem like simple pieces of paper. Most of us have probably not questioned how they are designed. But if you scratch the surface, the ballot papers are much more. What a ballot paper looks like says a lot about the country’s political system, as well as what expectations the political system has of the user, ie the voter and the vote counter. Ballot papers can contain different amounts of information about parties and candidates and provide different numbers of choices. Democracy is about values and discourse, but it is through the ballot paper that the voter’s will materializes.

We have for two years in a Nordic co-operation twisted and turned ballot papers from different countries and from different times. The result is the exhibition “The Ballot – Piece of paper or instrument of power” which premiered at the Nordic Embassies in Berlin on September 3, 2021. Click and drag in the image below to walk around the exhibition!

The exhibition shows 50 ballot papers from ten countries. Our ambition has been to follow the development of democracies in Sweden, Finland, Denmark, Lithuania and Germany by analyzing their ballot papers. In the video below, we present some of the conclusions from the work in the form of a panel debate where different perspectives: the politician, the election observer and the artist give their views on a couple of selected ballot papers.

To help us understand the ballot papers, we have been a broad team with different skills. Spearheading the election expertis we have International IDEA who have invited leading election experts from all over the world to take part in the project. A digital version of the exhibition is on display at the ACE-project.

Please reach out to us if you are interested in the exhibition and want to display it. The content can be adapted for several target groups and to suit both archives, libraries, exhibition rooms and embassies.

We in the project team hope to hear from you!

Fabel, Studio Kalleinen, IESC, Folkevirke, International IDEA

The project has been realised with finical support from Nordisk Kulturfond

Äntligen premiär!

Fabel har under en längre tid arbetat med att ta fram ett format för högtidlighållandet av att Sverige firar 100 år som demokrati. Äntligen har Demokratistugan premiär!

Demokratistugans premiär sker i Dorotea den 16:e augusti 2021, därefter går stugan som en stafett mellan länsstyrelserna och avslutar i Malmö i december.

Fabel har arbetat tillsammans med Kommittén Demokratin 100 år, formgivarna Anna och Malvin på Unna Design samt webbutvecklarna IT-house med att ta fram en helhetslösning som både är digitalt och samtidigt en turnerande utställningsrum som både är tillgängligt och engagerande för många.

Vår förhoppning är att lösningen väcker tankar och startar diskussioner om vår demokratis historia, nutid och framtid. I 3D-modellen ovan kan går runt i utställningen även om den inte kommer till en ort nära dig.

Första publika testet av en prototyp som skulle komma att bli Demokratistugan. Testet utfördes på Sergelstorg under valkampanjen inför Europaparlamentsvalet 2019, besökare uppmanades att lämna olika former av förslag.

Utställningen består av en bredd av interaktiva övningar som sammantaget förhoppningsvis ska möta olika målgruppers nyfikenhet. Övningarna finns både i det fysiska utställningsrummet och digitalt.

Electionville, en del av Demokratin 100år

Under 2021 firar Sverige 100 år som demokrati. Firandet tar sig många olika former beroende på målgrupper och vem som är avsändare. Fabel har haft förmånen att vara involverade i flera av de uttryck som firandet har tagit sig.

Metodmaterialet som togs fram för de svenska utlandsmyndigheterna börjades utvecklas under 2019 med målet att vara testat och klart under hösten 2020. Som så mycket annat blev arbetet påverkat av Coronapandemin.

För att inte tappa fart i beslutade vi i Fabel tillsammans med vår uppdragsgivare Svenska Institutet snabbt att det som hade varit tänkt som en fysisk kampanj var tvunget att finnas en digital spegelbild.

Tillsammans med digitalbyrån StickyBeat och formgivarna på Kiddler genomförde vi en snabb process där kärnan i kampanjen, ett engagerande och roligt sätt att lära sig om demokrati översattes till ett digitalt format.

Resultatet som är ett on-line brädspel hittar du på www.electionville.se. Hittills kan du spela spelet på engelska, arabiska, lettiska, bosniska, spanska och makedonska, fler språk tillkommer efter hand.

Dokumentation av ett speltillfälle i Tirana, Albanien

Du kan själv ladda ner hela Electionville på Sharing Sweden om du vill arrangera ett fysiskt evenemang.

Soffturism

Det är kul att sända live och man kan med några enkla och relativt billiga knep snabbt höja kvalitén på sändningen. Det finns väldigt mycket teknik på marknaden så det är svårt att orientera sig men det finns samtidigt ännu fler olika typer av situationer. Vissa kombinationer av teknik funkar bra för vissa situationer men dåligt för andra och et finns ingen lösning som passa alla situationer. Nedan presenterar vi två lösningar för vad vi tror funkar för ett antal olika situationer. Hör gärna av er om ni vill bolla vad som passar era behov.

Våra erfarenhter sammanfattade

Under cirka nio månader har vi på olika vis undersökt hur museer kan jobba med video online. Videon nedan sammanfattar några av slutsatserna för hur förutsättnignarna för sändningar av live video ser ut under 2021.

 

Hur kan det ser ut?

Klicka på videon nedan, det är ett exempel på när vi har blandat förinsplad video och att vi samtidigt hade guiden live så att tittarna kunde ställa frågor.

 

Gör guidade vandringar med din mobil

Kort video med alla teknikaliteter kring sändning med mobil. Förutom telefon använde vi en DJI Osmo gimbal och en Röde Filmmaker Mikrofon, men det finns otaliga varianter av gimbals och mikrofoner. Det kopplades ihop med en kabel från klassisk TRS-TRRS (mer info i videon) och byggdes ihop på en gammal skena vi hade liggande… Appen vi använde heter LiveNow

 

⭐️ Gimbals som balanserar din mobil  

⭐️ Mygga

⭐️ Konverteringskabel

⭐️ Appen live now

 

Gör guidade vandringar genom Zoom 

Gjorde en kort video kring det tekniska att sända genom Zoom med bättre bildkvalité än standard. Vi använder en Blackmagic ATEM Mini, som dyker upp som en kamera i till exempel Zoom och gör att du kan växla mellan 4 olika kameror eller datorer. Den fungerar också utmärkt om man vill göra klassiska livesändningar i YouTube.

⭐️  Videokort

Soffturism – upplevelser under Corona

Hur översätter man en fysisk upplevelse till en digital?

Frågan har varit ofta återkommande under hela 2000-talet och den är sällan lätt att besvara när det kommer till just upplevelser. För en familj eller kompisgäng att spela ett brädspel som ligger på bordet framför är något helt annat än om man sitter i ett videomöte och spelplanen finns på en sajt som alla kan komma åt.

Coronaepedemin har påverkat våra liv kraftigt. En av sakerna som har hänt är att vi reser betydligt mindre. En av konsekvenserna av det minskade resandet är inkomstbortfall hos guider. 

Projektet Soffturism som är ett samarbete mellan Fabel Kommunikation och Stockholms Stadsmuseum har erhållit stöd från Vinnovas satsning Innovation i krisens spår. I projektet testar vi dels hur man översätter en stadsvandring till en distansupplevelse, dels hur guider kan använda sin kompetens på internet och skapa inkomstmöjligheter och slutligen hur olika målgrupper tar till sig av digitaliserade stadsvandringar.

Stadsvandringarna görs generellt för att vara liveupplevelser där deltagarna kan ställa följdfrågor till guiden men vi har sparat några av vandringarna som exempel. Nyfiken på att se hur det blir? Klicka på länkarna nedan:

Ta en grafittivandring i Snösätra söder om Stockholm

Gå i författaren August Strindbergs fotspår i centrala Stockholm

Åk cykel genom Stockholm med en 360°. Filmen kan ses på både på skärm och med VR-headset.

Du kan följa projektet via Stockholms Stadsmuseums Facebook eller Youtubekanal. Under hösten 2020 kommer det komma fler både experimentella vandringar men även sånna som är mer säkra kort. På bilden ser du en bakom-kulisserna-bild på ett försök att göra en simvandring under Västerbron på temat stadsplanering – resultatet var ganska dåligt och det kommer inte bli fler simvandringar.

Hur förutspår vi framtiderna?

De senaste åren har begreppet FRAMSYN blivit allt vanligare. Det är ett paraplybegrepp för många olika typer av metoder som sammantaget ger mer kunskap om en organisations roll i en framtida värld. Ursprunget till framsynsarbete kan spåras till oljekrisen 1973 då många vedertagna koncept ställdes på ända och nya perspektiv behövde komma in i utvecklingsdialogen. När vi nu står inför osäkerheter som ett polariserat politiskt landskap, förändrade förutsättningar för handel, nya konsumentbeteenden och ny teknologi så upplever många organisationer att det också behövs nya metoder för att hantera framtiden. Begrepp som backcasting, scenarioplanering och PESTEC är några exempel på synsätt och metoder som ingår.
 
Ett bärande element i allt framsynsarbete är utveckling av scenarion, där man istället för att slå fast EN trolig framtid istället arbetar med flertalet möjliga framtider. Fabel har sedan ett par år arbetat med ett flertal organisationer kring deras långsiktiga planeringsarbete med hjälp av framsynsmetoder och särskilt scenarioplanering. Under hösten 2019 arbetade vi bland annat med Värmlandsstrategin, en gemensam strategi för en hel region där ett tusental företrädare för kommuner, offentliga institutioner, stora industrier, mindre företag, universitetet och civilsamhället gavs möjlighet till inspel via ett flertal olika workshops. I arbetet med flera andra kunder som till exempel White Arkitekter, TCO och ICA har vi utvecklat en portfölj av workshops i framsynsmetodik, som passar för organisationer som vill ge förutsättningar för många personer att bidra med perspektiv till ett utvecklings- eller omställningsarbete. Val av metoder för en specifik situation görs i dialog med uppdragsgivaren och kan anpassas för olika mötessammanhang.
 
Resultatet av ett framgångsrikt framsynsarbete kommer ge er organisation ett försprång att ställa om er verksamhet inför framtida förändringar inom er bransch. Genom Fabels framsyns-workshops får ni struktur för de olika framtidsbilderna inom gruppen och en resurseffektiv inkludering av mångas åsikter.
 
Hör av er till oss om ni vill veta mer om hur vi kan bistå er med spännande ingångar i hur era framtider skulle kunna se ut.
Published
Categorized as Case

Integritetspolicy Fabels nyhetsbrev

Fabel ansvarar för personuppgifter såsom namn och e-postadress som du lämnar till oss när du registrerar dig för prenumeration av nyhetsbrev. Ändamålet med behandlingen av personuppgifterna är att Fabel ska kunna administrera och skicka nyhetsbrevet du vill prenumerera på. Fabel kan komma att använda dina personuppgifter för att marknadsföra Fabels evenemang och tjänster. Den lagliga grunden för behandlingen är ditt samtycke. Dina personuppgifter sparas bara så länge som du är prenumerant på nyhetsbrevet. När du avregistrerar dig tar Fabel bort dina personuppgifter. Du avregistrerar dig genom att använda länken i slutet av nyhetsbrevet. Din uppgifter lämnas inte ut till annan part utan ditt godkännande, med undantag för att tillmötesgå tillämplig lag, juridisk process eller tvingande begäran av myndighet.

Dina registrerade personuppgifter hos Fabel

Du har rätt att få information om de personuppgifter som finns registrerade om dig hos Fabel genom att begära registerutdrag över de personuppgifter som finns registrerade hos oss. Om personuppgifterna är felaktiga, ofullständiga eller inte längre aktuella kan du begära att uppgifterna ska rättas eller tas bort. Ansökan om registerutdrag eller begäran om rättelse görs skriftligen till Fabel, klicka här för att hitta våra kontaktuppgifter. Du har möjlighet att när som helst skriftligen meddela oss att du inte vill att dina personuppgifter ska användas för marknadsföringsändamål.

Published