Electionville, en del av Demokratin 100år

Under 2021 firar Sverige 100 år som demokrati. Firandet tar sig många olika former beroende på målgrupper och vem som är avsändare. Fabel har haft förmånen att vara involverade i flera av de uttryck som firandet har tagit sig.

Metodmaterialet som togs fram för de svenska utlandsmyndigheterna börjades utvecklas under 2019 med målet att vara testat och klart under hösten 2020. Som så mycket annat blev arbetet påverkat av Coronapandemin.

För att inte tappa fart i beslutade vi i Fabel tillsammans med vår uppdragsgivare Svenska Institutet snabbt att det som hade varit tänkt som en fysisk kampanj var tvunget att finnas en digital spegelbild.

Tillsammans med digitalbyrån StickyBeat och formgivarna på Kiddler genomförde vi en snabb process där kärnan i kampanjen, ett engagerande och roligt sätt att lära sig om demokrati översattes till ett digitalt format.

Resultatet som är ett on-line brädspel hittar du på www.electionville.se. Hittills kan du spela spelet på engelska, arabiska, lettiska, bosniska, spanska och makedonska, fler språk tillkommer efter hand.

Dokumentation av ett speltillfälle i Tirana, Albanien

Du kan själv ladda ner hela Electionville på Sharing Sweden om du vill arrangera ett fysiskt evenemang.

Soffturism

Det är kul att sända live och man kan med några enkla och relativt billiga knep snabbt höja kvalitén på sändningen. Det finns väldigt mycket teknik på marknaden så det är svårt att orientera sig men det finns samtidigt ännu fler olika typer av situationer. Vissa kombinationer av teknik funkar bra för vissa situationer men dåligt för andra och et finns ingen lösning som passa alla situationer. Nedan presenterar vi två lösningar för vad vi tror funkar för ett antal olika situationer. Hör gärna av er om ni vill bolla vad som passar era behov.

Våra erfarenhter sammanfattade

Under cirka nio månader har vi på olika vis undersökt hur museer kan jobba med video online. Videon nedan sammanfattar några av slutsatserna för hur förutsättnignarna för sändningar av live video ser ut under 2021.

 

Hur kan det ser ut?

Klicka på videon nedan, det är ett exempel på när vi har blandat förinsplad video och att vi samtidigt hade guiden live så att tittarna kunde ställa frågor.

 

Gör guidade vandringar med din mobil

Kort video med alla teknikaliteter kring sändning med mobil. Förutom telefon använde vi en DJI Osmo gimbal och en Röde Filmmaker Mikrofon, men det finns otaliga varianter av gimbals och mikrofoner. Det kopplades ihop med en kabel från klassisk TRS-TRRS (mer info i videon) och byggdes ihop på en gammal skena vi hade liggande… Appen vi använde heter LiveNow

 

⭐️ Gimbals som balanserar din mobil  

⭐️ Mygga

⭐️ Konverteringskabel

⭐️ Appen live now

 

Gör guidade vandringar genom Zoom 

Gjorde en kort video kring det tekniska att sända genom Zoom med bättre bildkvalité än standard. Vi använder en Blackmagic ATEM Mini, som dyker upp som en kamera i till exempel Zoom och gör att du kan växla mellan 4 olika kameror eller datorer. Den fungerar också utmärkt om man vill göra klassiska livesändningar i YouTube.

⭐️  Videokort

Soffturism – upplevelser under Corona

Hur översätter man en fysisk upplevelse till en digital?

Frågan har varit ofta återkommande under hela 2000-talet och den är sällan lätt att besvara när det kommer till just upplevelser. För en familj eller kompisgäng att spela ett brädspel som ligger på bordet framför är något helt annat än om man sitter i ett videomöte och spelplanen finns på en sajt som alla kan komma åt.

Coronaepedemin har påverkat våra liv kraftigt. En av sakerna som har hänt är att vi reser betydligt mindre. En av konsekvenserna av det minskade resandet är inkomstbortfall hos guider. 

Projektet Soffturism som är ett samarbete mellan Fabel Kommunikation och Stockholms Stadsmuseum har erhållit stöd från Vinnovas satsning Innovation i krisens spår. I projektet testar vi dels hur man översätter en stadsvandring till en distansupplevelse, dels hur guider kan använda sin kompetens på internet och skapa inkomstmöjligheter och slutligen hur olika målgrupper tar till sig av digitaliserade stadsvandringar.

Stadsvandringarna görs generellt för att vara liveupplevelser där deltagarna kan ställa följdfrågor till guiden men vi har sparat några av vandringarna som exempel. Nyfiken på att se hur det blir? Klicka på länkarna nedan:

Ta en grafittivandring i Snösätra söder om Stockholm

Gå i författaren August Strindbergs fotspår i centrala Stockholm

Åk cykel genom Stockholm med en 360°. Filmen kan ses på både på skärm och med VR-headset.

Du kan följa projektet via Stockholms Stadsmuseums Facebook eller Youtubekanal. Under hösten 2020 kommer det komma fler både experimentella vandringar men även sånna som är mer säkra kort. På bilden ser du en bakom-kulisserna-bild på ett försök att göra en simvandring under Västerbron på temat stadsplanering – resultatet var ganska dåligt och det kommer inte bli fler simvandringar.

Hur förutspår vi framtiderna?

De senaste åren har begreppet FRAMSYN blivit allt vanligare. Det är ett paraplybegrepp för många olika typer av metoder som sammantaget ger mer kunskap om en organisations roll i en framtida värld. Ursprunget till framsynsarbete kan spåras till oljekrisen 1973 då många vedertagna koncept ställdes på ända och nya perspektiv behövde komma in i utvecklingsdialogen. När vi nu står inför osäkerheter som ett polariserat politiskt landskap, förändrade förutsättningar för handel, nya konsumentbeteenden och ny teknologi så upplever många organisationer att det också behövs nya metoder för att hantera framtiden. Begrepp som backcasting, scenarioplanering och PESTEC är några exempel på synsätt och metoder som ingår.
 
Ett bärande element i allt framsynsarbete är utveckling av scenarion, där man istället för att slå fast EN trolig framtid istället arbetar med flertalet möjliga framtider. Fabel har sedan ett par år arbetat med ett flertal organisationer kring deras långsiktiga planeringsarbete med hjälp av framsynsmetoder och särskilt scenarioplanering. Under hösten 2019 arbetade vi bland annat med Värmlandsstrategin, en gemensam strategi för en hel region där ett tusental företrädare för kommuner, offentliga institutioner, stora industrier, mindre företag, universitetet och civilsamhället gavs möjlighet till inspel via ett flertal olika workshops. I arbetet med flera andra kunder som till exempel White Arkitekter, TCO och ICA har vi utvecklat en portfölj av workshops i framsynsmetodik, som passar för organisationer som vill ge förutsättningar för många personer att bidra med perspektiv till ett utvecklings- eller omställningsarbete. Val av metoder för en specifik situation görs i dialog med uppdragsgivaren och kan anpassas för olika mötessammanhang.
 
Resultatet av ett framgångsrikt framsynsarbete kommer ge er organisation ett försprång att ställa om er verksamhet inför framtida förändringar inom er bransch. Genom Fabels framsyns-workshops får ni struktur för de olika framtidsbilderna inom gruppen och en resurseffektiv inkludering av mångas åsikter.
 
Hör av er till oss om ni vill veta mer om hur vi kan bistå er med spännande ingångar i hur era framtider skulle kunna se ut.
Published
Categorized as Case

Integritetspolicy Fabels nyhetsbrev

Fabel ansvarar för personuppgifter såsom namn och e-postadress som du lämnar till oss när du registrerar dig för prenumeration av nyhetsbrev. Ändamålet med behandlingen av personuppgifterna är att Fabel ska kunna administrera och skicka nyhetsbrevet du vill prenumerera på. Fabel kan komma att använda dina personuppgifter för att marknadsföra Fabels evenemang och tjänster. Den lagliga grunden för behandlingen är ditt samtycke. Dina personuppgifter sparas bara så länge som du är prenumerant på nyhetsbrevet. När du avregistrerar dig tar Fabel bort dina personuppgifter. Du avregistrerar dig genom att använda länken i slutet av nyhetsbrevet. Din uppgifter lämnas inte ut till annan part utan ditt godkännande, med undantag för att tillmötesgå tillämplig lag, juridisk process eller tvingande begäran av myndighet.

Dina registrerade personuppgifter hos Fabel

Du har rätt att få information om de personuppgifter som finns registrerade om dig hos Fabel genom att begära registerutdrag över de personuppgifter som finns registrerade hos oss. Om personuppgifterna är felaktiga, ofullständiga eller inte längre aktuella kan du begära att uppgifterna ska rättas eller tas bort. Ansökan om registerutdrag eller begäran om rättelse görs skriftligen till Fabel, klicka här för att hitta våra kontaktuppgifter. Du har möjlighet att när som helst skriftligen meddela oss att du inte vill att dina personuppgifter ska användas för marknadsföringsändamål.

Published

Reflektioner från en konstquintennal

För fjortonde gången görs Documenta i den lilla staden Kassel mitt i Tyskland. Under 100 dagar besöker nästan en miljon människor staden som till vardags har 100 000 innevånare.

Vi på Fabel bestämde oss för att resa dit för att försöka komma under huden på vad som är en av världens mest inflytelserika arenor för samtidskonst men också för att se hur en långsiktig lokal satsning på ett smalt fält påverkar infrastruktur och planering.

Vad är ett inkluderande evenemang?

Organisationen kring jätteevenemanget närmar sig 70 år och erfarenheten märks, flödena är välplanerade, tillgängligheten är god och informationen är i alla fall tillfredställande. Även om det sista karaktäriseras av en ganska typisk konstvärlds kommunikation som inte är kanske det mest läsartillvända. Informationen förmedlas i en stor mängd olika trycksaker, tidningar och affisher som alla har olika indikationssystem. Man kan tänka sig att det skulle finnas sökbart system i en app eller på en praktisk mobil web men inte – kanske är det ett motstånd mot informationshegemonin.

Oavsett informationen så lyckas evenemanget både vara folkligt och finkulturellt samtidigt vilket är en stor bedrift, inkluderande för flera målgrupper. Öppningsfesten drog ca 10 000 besökare och stämningen var som i ett brasilianskt festivaltåg. Dagen efter deltog vi på ett boksläpp för stjärnan Hiwa K, en presentation så fylld av konstvärldens högtravande språkvärld att det blir svårpenetrerat för den oinsatte. Den parallella existensen av de olika stilarna skapade en härlig atmosfär som var orädd för både det folkliga och pretentiösa. 

Vad kan Documenta säga om samtiden?

Årets utgåva av Documenta sker egentligen på två platser, i Aten och i Kassel. Symbolen av Aten som parallell plats säger mycket, dels handlar det givetvis om att Grekland är i mångt och mycket dörren till Europa för många av de flyktingar som kommer från mellanöstern och Afrika. Samtidigt har Aten varit ett centrum för de senaste årens debatt kring EU:s ekonomi. Båda dessa två teman, flykt och tillgång till resurser återkommer i många av verken som visas upp.

Vad kan konsten säga om samtiden?

För mig var det bästa verket, Check Point Sekondi Loco av Ibrahim Mahama (f 1987) från Ghana. Säckväv som sammanfogats till tältduk vilket draperat två i staden motstående byggnader – vakttorn. Som alltid säger konsten olika saker till sina betraktare men jag läser in en slags dialog med Christo och Jean-Claude som bland annat är kända för draperingen av Riksdagshuset i Berlin. Christo och Jean-Claude har jobbat med konceptet ”revelation through concealment” förståelse genom att dölja. På samma sätt visar Mahamas täckta byggnader både de utsattas levnadssituation i tältläger och låsning bakom gränsen i Kassel.

Temat om flykt, utsatthet och hemvist återkommer i många av verken, hängade båtskrov från Medelhavet är mer makabra inslag och konstnärer verksamma i flyktingläger skapar en slags nästan obehaglig upplevelse när jag själv bor bekvämt på promenadavstånd från utställningshallarna.

Dock tror jag inte man ska tolka urvalet av konstnärer från flyktingläger som ett spektakulärt utspel från Documentas sida, evenemanget har sedan sin start 1955 visat samtidskonst från världens alla delar inte bara de etablerade i väst.

Hur påverkar evenemanget kommunen?

Jag frågar Kasselbor om vad de tänker om uppståndelsen. Det finns en enighet om att det verkligen får platsen att leva och att det är ganska dött och trist de 1700 dagarna mellan evenemangen.

Staden är ungefär lika stor som Norrköping men det finns fyra enorma utställningshallar och många mindre. Är det inte en dum investering frågar jag andra om, är det inte tomt resten av tiden? Nej får jag veta, infrastrukturen är ganska unik och den efterfrågas nästan hela tiden. Det verkar som om att stadens ganska unika satsning betalar sig väldigt väl och ger en mer unik konkurrenssituation jämfört med städer inom pendlingsavstånd.

After-propp

Den 23 februari 2017 presenterade regeringen propositionen ”Kulturarvspolitik för ett Sverige som håller ihop”. Vi får en museilag! En arkivutredning! Ett starkare Riksantikvarieämbete! Förändringar i kulturmiljölagen! Och så mycket mer. Men kommer det spela någon större roll? Vad händer egentligen efter att vi fått en ny kulturarvspolitik?

På scen träffar vi: 
Ann Follin (Statens museer för världskultur)
Maria Jansén (Sveriges Museer)
Qaisar Mahmood (Riksantikvarieämbetet)
Calle Nathansson (Folkets Hus och Parker)
Per Olsson (Kulturdepartementet)

Anmäl dig och en vän här!

 >

Crowden och museet

 Under hösten 2016 arrangerar vi en fortbildningsverksamhet för ett par museer tillsammans med Riksutställningar. Under en av träffarna bjöd vi in några vi tycker visar vägen kring både crowdsourcing och crowdfunding. Vi filmade några av föredragen och här är två av dem.

Internetmuseum, den nyaste medlemmen i Sveriges Museer jobbar med att dokumentera samtidshistoria, de har inga fysiska lokaler utan har bara digitala utställnignar.

Kalmar Länsmuseums arkeologiska avdelning har i verksamheten man presenterar jobbat med en bronsåldersutgrävning Sandby Borg som finns ca 40 cm under jord på södra Öland. I samband med denna har man gjort en av de mest framgångsrika crowdfundingkampanjerna någonsin då man drog in över 500 tkr från publiken.

På bilden uppe till vänster ses en av medarbetarna i Sandby Borgsutgrävningen arkeologihunden Fabel.

 Spänvidden mellan dessa två verksamheter är på ett visst sätt enorm men på ett annat väldigt liten. Museerna arbetar i väldigt olika fält men båda verksamheterna jobbar digitaliserat och  tillsammans med sin publik för att höja kvalitén i sin verksamhet. Båda verksamheterna jobbar också mycket aktivt med sitt berättande men på like olika sätt. I Sandby Borg fallet finns en tydlig dramaturgi, det finns en hemlighet under jorden och du kan bli del i att täcka av historiens mysterier. Alla som sett Indiana Jones förstår lockelsen i den berättelsen. Internetmuseum däremot lutar sig mot en publik som själva vill skriva in sig i historien och berätta om sin roll i svenska internets framväxt, en helt annan typ av utmaning.

Analogt spel om digitala utmaningar

Under hösten 2015 genomförde Fabel ett gigantiskt brädspel för ICA Gruppens ledning och utvalda medarbetare. Syftet med processen var att öka förståelsen för hur ICA Gruppens verksamhet påverkas av digitaliseringen. “The game” fick mycket positiv respons.

”Bra, enkel översikt av komplexa problem”
”Ökar förståelsen för olika avdelningars roll och utmaningar”
”Sååå bra för att skapa nya gränssnitt och förståelse för digitaliseringen”
”Inspirerande sätt att samarbeta”
”Spännade sätt att få igång konversationer och tankar”
”Superkul och givande!”

Kostnaden för att arbeta interaktivt med sin personal är ungefär den samma som att ta in en namnkunnig föreläsare. Den stora skillnaden är att man inte kan luta sig tillbaka och lyssna till klokheter utan måste själv stå för sina beslut och argumentera för dem.

Genom spelet ville vi: 

– Öka förståelsen för digitalitetens komplexitet och påverkan på hela koncernen
– Skapa insikter om vikten av samverkan mellan koncernens eller verksamhetens olika delar för att lösa gränsöverskridande digitala utmaningar
– Så fröer till idéer om hur digitaliseringen kan komma att påverka verksamheten
– Skapa personliga relationer genom att på ett lekfullt sätt gemensamt ta sig an aktuella utmaningar

Om du vill få en bild av hur spelet gick till och höra kommentarer från deltagarna, klicka på filmen ovan.

Den ultimata poddutrustningen

Vi får titt som tätt frågan om vad vi använder för utrustning till de podcasts vi producerar. Det varierar självklart beroende på upplägg men vi vill gärna dela med oss av den vanligaste varianten.

Vi gillar poddar för att det är ett enkelt verktyg och väldigt effektivt när det kommer till exempelvis internkommunikation i stora organisationer eller situationer där det djupa samtalet behövs för att väcka nya tankar. Under några års tid har vi testat oss fram mellan olika tekniska lösningar och landat i något vi trivs bra i för de flesta poddar. Resultatet är en portabel poddstudio för upp till 4 personer som kostar runt 10 000 kronor.

Inspelning/Mixerbord: Zoom H6
Den här brukar gå under namnet ”den magiska podcastmanicken” hos oss. I grund och botten är det en portabel inspelare med upp till fyra ingångar för mikrofoner (XLR) eller annat ljud. H6an kombinerar enklare mixerbord och inspelning i ett, samtidigt som du också får två olika stereomikrofoner på köpet med riktigt bra kvalitet. Den är batteridriven, liten, enkel och har riktigt bra ljud. Den har också en lillasyster som heter H5, något billigare men bara två ingångar för XLR-mikrofoner.
Pris: cirka 3 500 kronor inklusive moms på till exempel 4sound eller eMusic. 

Mikrofoner: SE Electronics sE X1 Vocal Pack (2-4 st)
Mikrofonerna är det absolut viktigaste för bra ljud i en podd, där varje medverkande måste ha en egen. Den här varianten är en stabil röstmikrofon för bra pris, som tar upp lagom mycket av rummet ni spelar in i. Dessutom finns den som praktiskt paket med allt du behöver för att koppla in den i H6an: kablar, upphängning (för att minska ljud från bordet) och puffskydd (så det inte ”puffar” i mikrofonen). 
Pris: 1600 kr/st inklusive moms på till exempel 4sound eller Ordermusic.

Stativ: Röde PSA-1 (2-4 st)
Det här är ett mikrofonstativ som du fäster i bordet med klämma och som sedan ger mycket frihet att sätta mikrofonen så det passar den som pratar. Tyvärr är stativen ganska tunga, särskilt om ni släpar på 4 stycken, så gör ni podd där ni reser runt mycket kanske ett bordsstativ passar bättre. Tyvärr har vi inte hittat något riktigt stabilt bordsstativ för så pass tunga mikrofoner, så det kanske får bli en uppdatering av detta inlägg när det dyker upp.
Pris: 995 kr/st på till exempel eMusic.

För en tidigare kund har vi gjort en grundlig manual för allting funkar rent tekniskt och vilka inställningar som är relevanta. Ladda gärna ner den om du vill veta mer om hur allt funkar!

Du kan höra ett exempel på när den använts i podden Varför ska museer göra podd?, som Fabel gjort för Riksutställningars Utställningsradion.