Öppen hårdvara och crowdsourcing bland giganterna

phoneblokss

Dave Hakkens, en nyutexaminerad student från en designskola i Holland såg ett problem; varför måste man kasta sin mobil när det egentligen bara är en del som gått sönder? det vore mycket bättre om telefonen bestod av utbytbara moduler. Han satte samman en video med hjälp av de verktyg han bemästrar, 3D-cad och Final Cut. Han kallade sitt designkoncept Phonebloks och la upp det på en site och började sprida det till andra design och miljöteknikintresserade.

Folk älskade konceptet och gjorde som Dave sa, de delade hans budskap om att någon större mobiltillverkare borde ta sig an denna lösning. Dave har nu 40 000 följare på G+.
Igår annonserade Googleägda Motorola att de ska bygga en modulariserad telefon. Men inte bara det, de ska göra det som en öppen hårdvaruplattform vilket tillåter andra att också göra komponenter till telefonen. En fortsättning av det öppna operativsystemet Android fast nu för den fysiska telefonen.

För att lyckas med ett sådant projekt krävs många komponenter, den attrakiva idén som Dave hade, teknikkunnandet från Motorola och Google men självklart också som dragit uppmärsamheten till projektet. Motorola nylanserar i samband med tekniksatsening ett utvecklings-community kring hårdvaruplattformen och den håller Dave i. Crowdsourcingkampanjen blev till en anställningsintervju.

Vi ser hur crowdsourcing växer fram som en oerhört viktig strategisk resurs vilket man måste förhålla sig till som produktutvecklare, kulturproducent eller marknadsförare i det post-industriella samhället. Utmaningen för hur vi löser det ägarrättsliga kring immaterialrätterna och eventuell vinstdelning kvarstår dock i alla fall om man inte gör det som ett helt öppet system.

Värt att tillägga är att det inte bara är Motorola som jobbar med öppen hårdvara just nu även Nokia jobbar i en likande riktning där de öppnar designprocesser och möjliggör för användare att remixa och 3d printa innehåll.

Är du intresserad av att lära dig mer om crowdsourcing som ett utvecklingsverktyg eller för den delen om crowdfunding, kontakta gärna oss på Fabel eller titta på några av våra case kring involvering och kultur i en digital era.