Crowdfunding-plattformar som fokuserar på kreativa projekt är populärast

infos

Den brittiska crowdfundingsajten Please Fund Us har i samarbete med Crowdsourcing.org kartlagt vilka crowdfunding-plattformar som finns i dag i världen. De har bland annat analyserat faktorer som vilken typ av crowdfunding som är vanligast, var det finns flest plattformar och vilka trender man kan se.

Deras undersökning visar att det i Nord-Amerika finns flest plattformar (44 %) och Europa ligger tvåa (41 %). 15 procent av plattformarna ligger i resten av världen. Länder som ligger i topp är USA (41%), England (10%), Nederländerna (7%) , Frankrike (7%) och Brasilien (6%). I Sverige finns det enligt undersökningen tre crowdfunding-plattformar.

Bilden visar hur många procent av alla crowdfundingplattformar som ligger i respektive land.

Bilden visar hur många procent av alla crowdfunding-plattformar som ligger i respektive land.

När vi har varit ute på workshops och pratat med kreatörer om Crowdculture är det många som reagerar på att man måste nå 100% av sin budget för att få den utbetalad. Vi svarar att det är för att man har lovat sin publik som har investerat i ens idé att faktiskt uppnå ett visst mål för de pengarna, vilket är svårt att göra med en mindre budget. Dessutom skulle det kunna resultera i en massa projekt som inte blir av för att det blir för små summor utbetalda.  Undersökningen som Please Fund Us har gjort visar att 57 procent av crowfunding-plattformarna använder samma modell. De kallar den ”All or nothing”. 28 procent av plattformarna använder sig av modellen ”Keep what you raised”. Resten av plattformarna använder sig av ”Other”. Vad ”Other” innebär förtäljer inte undersökningen.

Twitter verkar vara en populär sida för att prata och diskutera crowdfunding på. 69 %  av all “social media buzz” som involverar crowdfunding sker på Twitter jämfört med 31 % på Facebook.

En intressant iakttagelse är att de flesta plattformarna har en kreativ inriktning, hela 49 %.  35 % har en social inriktning och 16 % affärsinrikting.

Det verkar med andra ord som att kreativa krafter är något människor vill satsa på! Goda nyheter.

Vill du kolla på undersökningen så finns den här:
http://www.crowdsourcing.org