Tre tips om hur man gör kostnadsposter till intäktsposter
Jag tycker mig se en ständig dragkamp mellan bredd och spetts, inkludering och expert för att uppnå kvalité i slutresulatet. Kanske diskussionen är irrelevant då båda vägarna kan leda till lika goda resultat vilket forskning från Stanford indikerar. En sak som är säkert är i alla fall att brett deltagande är direkt värdeskapande. Nyligen har jag snubblat över två intressanta exempel; från privat näringsliv – en nationell kampanj och från offentlig sektor – en lokal satsning. Om det gått till exakt som jag skriver ska jag inte svära på, men jag ger mig själv tolkningsföreträde.
Tate Brittains kommunikationsavdelning har skapat en utställning som löser upp väggarna mellan den fysiska och den digitala värden. I sitt sökande efter förändringspunkter i Liverpool utlyste de en temporär utställning. Boende uppmanades att fotografera signifikanta platser/artefakter/situationer i deras lokalmiljö för att sedan ladda upp bilden på utställningens Flickr-konto. En utställningsproducent valde sedan ut de bästa bilderna och förtydligade deras sammanhang. Själva utställningen gissar jag byggde på projektioner där bilderna ställdes ut för en dag, inför att just din bild ställdes ut fick du ett sms så du kunde se dig själv ställa ut i ett intressant sammanhang. Lokalt deltagande, bred förankring och markant ökat besökande som resultat.
Nästan ännu mer intressant finner jag ICA:s satsning “Hela Sveriges Husman” en kampanj och tävling mellan matlagningsintresserade i hela landet som gick av stapeln förra sommaren. Nu har ju ICA en räckvidd få förunnat, kan nog till och med göra en myndighet avundsjuk så man kan ge sig på projekt som dessa. Uppmaningen att skicka in recept mottogs väl av ett till folk frälsta på Mattina och Nigella, man fick i storleksordningen 10 000 recept på rotmos från Vilhelmina och brunsås från Smålandsstenar. Efter en reducering av vad som är för fett, för banalt osv hade man 500 recept kvar. Dessa provlagades och testades på smakpaneler, de mest lyckade gick in i den nya kokboken. Boken lanserades förra året och sålde i hissnande 570 000 ex till dags dato, Sveriges mest sålda kokbok – en kokbok byggd på ett deltagande. Ur ett kommunikationssammanhang är det mest intressant tycker jag att man till och med kan tjäna pengar på sitt relationsbyggande, sin marknadsföring. Nu upprepar ICA satsningen med en ny kampanj, Sveriges landskapsmat vilken ska bli intressant att följa. Vi ska i alla fall testa, följ gärna vårt försök på Crowd culture vilket i alla fall i viss utsträckning handlar om att ta denna logik till kulturfinansieringsområdet.
Sammanfattningen blir förstås att om du ser kunden/besökare som en aktiv del av produktionen din “value proposition” så kan du göra kostnadsposter till intäktsposter. Borde vara ett intressant perspektiv nu när vi ska lyfta oss ur den värsta krisen sedan 30-talet, som man läser om överallt.
1) Fråga brett om målgruppens bästa resurs inom ett avgränsat tema, det handlar inte om att hitta en korrekt lösning utan att ge plats för allas unika perspektiv.
2) Men se till att ge utrymme för alla bidrag på webben – att alla bidrag görs tillgängliga är ett sätt att manifestera deltagandets betydelse, och ökar spridningen eftersom alla har möjlighet att visa vännerna “mitt bidrag”.
3) Utse en “utvald grupp” vars bidrag lyfts fram i ett särskilt media – en tävling höjer ambitionsnivån i bidragen och skapar större nyhetsvärde…
4) Njut och se hur ryktet sprider sig och hur röda siffror blir svarta.