crowdfunding

Crowden och museet

Svenska

 Under hösten 2016 arrangerar vi en fortbildningsverksamhet för ett par museer tillsammans med Riksutställningar. Under en av träffarna bjöd vi in några vi tycker visar vägen kring både crowdsourcing och crowdfunding. Vi filmade några av föredragen och här är två av dem.

Internetmuseum, den nyaste medlemmen i Sveriges Museer jobbar med att dokumentera samtidshistoria, de har inga fysiska lokaler utan har bara digitala utställnignar.

Ingen bryr sig om din dröm – de sex vanligaste crowdfunding-missarna

Svenska

Jag har ägnat mig åt crowdfunding de senaste fem åren. Jag började för att jag störde mig mycket på att vissa projekt som jag tyckte var dåliga fick massor av offentliga bidrag, medan bra projekt inte fick något alls. Samtidigt tyckte jag att det var konstigt att man skulle övertyga kapitalförvaltare att investera i produkter till konsumenter, istället för att direkt lägga tiden på dialog med sina slutkonsumenter och publik.

Sedan jag började har branschen formligen exploderat och allt fler får upp ögonen för möjligheterna internet ger småföretagare och kreativa människor.

Den digitala folkrörelsen

Svenska

Det beskrivs ofta hur teknikens utvecklingssteg (förenkling) går hand i hand med ett breddat användande. Det var så när ångbåten tog över från segelfartygen och likande precesser sker i riktning mot digitalt. Idag har lika stor andel av folket smartphones som det var personer som hade tillgång till internet år 2000 och idag har 90% någon form av internettillgång. Det digitala skiljer sig inte längre från det traditionella det är snarare ett gränssnitt till verkligheten, din bank, butiker och civilt engagemang allt kan hanteras digitalt.

Strategival vid crowdfundingkampanjer

Svenska

När du gör en crowdfundingkampanj kan du ha många olika mål. Du kan ha målet att validera en produkt eller en tjänst, finns det en efterfrågan? Då passar förhandsförsäljning men har du sociala mål kan donationer passa bättre. Beroende på metodval kommer du att tilltala olika målgrupper och personerna som involverar sig kommer ha olika drivkrafter. 

Presentationen går igenom drivkrafterna som väcks till liv beroende på vilken metod du väljer. 

 

Första nordiska creative commons festivalen för film

Svenska

30 augusti öppnar The Nordic Creative Commons Film Festival 2013, den första nordiska festivalen för film under öppen licens. “Good films is best seen together” är slagordet för festivalen som bjuder in alla att delta. Utvalda CC-licensierade filmer från hela världen kommer visas runt om i Norden från 30 aug – 8 sept. Festivalkonceptet bygger på deltagande och transparens där publiken är de officiella arrangörerna. Vem som helst med en publik på 5 personer och utrustning att visa film kan bli en arrangör. Privatpersoners hem och samlingslokaler blir tillfälliga biografer.

Avatarvaro, där publiken blir skådespelare

Svenska

Det har gått riktigt bra för Avatarvaro! Alla deras föreställningar på Turteatern i Kärrtorp gick för fulla hus i december och nu jobbar de för att sätta upp föreställningen på andra scener. Här berättar Gabriel Widing mer om föreställningen.

“Det är viktigt att alla känner sig delaktiga”

Svenska

Solveig Hellmark och Kristina Schollin-Borg är två av dem som fick sitt kulturprojekt Designsajten delfinansierat av Crowdculture. Vi imponerades av hur snabbt de lyckades samla ihop stödjare, så vi gjorde en kort intervju med Solveig om hur de gick tillväga.

Nu har ni precis fått reda på att ni erhåller stöd från Crowdculture, vad händer härnäst med Designsajten?

Crowdfunding-plattformar som fokuserar på kreativa projekt är populärast

Svenska

Den brittiska crowdfundingsajten Please Fund Us har i samarbete med Crowdsourcing.org kartlagt vilka crowdfunding-plattformar som finns i dag i världen. De har bland annat analyserat faktorer som vilken typ av crowdfunding som är vanligast, var det finns flest plattformar och vilka trender man kan se.

Sidor