Add Comment

Lägg till ny kommentar

Cancel comment

Crowden och museet

Svenska

 Under hösten 2016 arrangerar vi en fortbildningsverksamhet för ett par museer tillsammans med Riksutställningar. Under en av träffarna bjöd vi in några vi tycker visar vägen kring både crowdsourcing och crowdfunding. Vi filmade några av föredragen och här är två av dem.

Internetmuseum, den nyaste medlemmen i Sveriges Museer jobbar med att dokumentera samtidshistoria, de har inga fysiska lokaler utan har bara digitala utställnignar.

Kalmar Länsmuseums arkeologiska avdelning har i verksamheten man presenterar jobbat med en bronsåldersutgrävning Sandby Borg som finns ca 40 cm under jord på södra Öland. I samband med denna har man gjort en av de mest framgångsrika crowdfundingkampanjerna någonsin då man drog in över 500 tkr från publiken.

På bilden uppe till vänster ses en av medarbetarna i Sandby Borgsutgrävningen arkeologihunden Fabel.

 Spänvidden mellan dessa två verksamheter är på ett visst sätt enorm men på ett annat väldigt liten. Museerna arbetar i väldigt olika fält men båda verksamheterna jobbar digitaliserat och  tillsammans med sin publik för att höja kvalitén i sin verksamhet. Båda verksamheterna jobbar också mycket aktivt med sitt berättande men på like olika sätt. I Sandby Borg fallet finns en tydlig dramaturgi, det finns en hemlighet under jorden och du kan bli del i att täcka av historiens mysterier. Alla som sett Indiana Jones förstår lockelsen i den berättelsen. Internetmuseum däremot lutar sig mot en publik som själva vill skriva in sig i historien och berätta om sin roll i svenska internets framväxt, en helt annan typ av utmaning.

Involvera personalen i kultur

Ge bort kulturstöd på crowdculture som ett presentkort

På crowdculture kan du antingen till en individ eller en hel personalgrupp, pengar som kan få offentlig medfinansiering i det projekt mottagaren av gåvan väljer att stödja.

Workshops

WORKSHOPS

Fabel har över åren tagit fram en stor mångd mycket konkreta metodpaket för olika syften:

  • Kortlekarna i serien Kalejdo om produktutveckling och gruppdynamik
  • En kul och intensiv process kring "Design Thinking"
  • En skalbar workshop om gränsöverskridande samverkan "Allogamy".

Hör av dig om du vill att vi ska handleda en workshop eller om du bara vill ha materialet.

Föreläsningar

Föreläsningar

Fabel har en bred erfarenhet av involverande projekt, från både offentlig, ideell och privat sektor. Hör av er om ni vill ha:

  • Föreläsning kring medskapande processer
  • Inspirationsföreläsningar om skärningspunkten digitalt/fysiskt
  • Expertföreläsnignar om Crowdfunding
  • Mediaproduktion för digitala kanaler

After-propp

Svenska

Den 23 februari 2017 presenterade regeringen propositionen ”Kulturarvspolitik för ett Sverige som håller ihop”. Vi får en museilag! En arkivutredning! Ett starkare Riksantikvarieämbete! Förändringar i kulturmiljölagen! Och så mycket mer. Men kommer det spela någon större roll? Vad händer egentligen efter att vi fått en ny kulturarvspolitik?

På scen träffar vi: 
Ann Follin (Statens museer för världskultur)
Maria Jansén (Sveriges Museer)
Qaisar Mahmood (Riksantikvarieämbetet)
Calle Nathansson (Folkets Hus och Parker)
Per Olsson (Kulturdepartementet)

Crowden och museet

Svenska

 Under hösten 2016 arrangerar vi en fortbildningsverksamhet för ett par museer tillsammans med Riksutställningar. Under en av träffarna bjöd vi in några vi tycker visar vägen kring både crowdsourcing och crowdfunding. Vi filmade några av föredragen och här är två av dem.

Internetmuseum, den nyaste medlemmen i Sveriges Museer jobbar med att dokumentera samtidshistoria, de har inga fysiska lokaler utan har bara digitala utställnignar.

Välj rätt kanal som kulturinstitution

Svenska

Nyligen producerade Fabel ett avsnitt av Riksutställningars podd Utställningsradion, där vi fick möjlighet att fundera och diskutera kring poddens möjligheter. En sak som dykte upp i samtalen inför podden var jämförelsen mellan video och podcast. Reaktionen ”nä, vi har valt att gå på YouTube istället för podd” är inte alls ovanlig.

Är Kickstarter det nya TV-shop?

Svenska

På tiden långt innan playkanaler och YouTube var underhållningen på kabelkanalerna under dagar och nätterna ofta begränsad. Antingen fanns Kvinnofängelset och Glamour, eller så kunde du alltid se på hurtiga presentationer av onödiga produkter på TV-shop. Skäggiga män och slanka kvinnor visade och berättade om innovativa lösningar som magmaskinen EZ-crunch, silverputsaren Silver Star eller kösredskapet Nicer Dicer (som även hade den briljanta gurksnurran för dig som ville skapa spännande uppläggningar).

Att hitta gemensamma spelregler

Svenska

Mycket av det vi gör inom Fabel är ett risktagande. Att vilja pröva nya grepp kräver ofta många successiva förbättringar och leder ibland till misslyckanden. Därför är det alltid kul att se något vi jobbat med länge och ständigt förbättrat i slutändan träffar helt perfekt. Med det pedagogiska spelet Komma Överens känns det så.

Aktantmodellen - ett verktyg för era berättelser

Svenska

Under vår resa med Fabels Värld har vi ofta stött på behovet hos företag, föreningar och organisationer av att skapa levande historier kring den verksamhet de bedriver. Det finns många gånger en känsla av att världen berättar historien om organisationen, snarare än tvärtom. Utan en konkret och stark berättelse upplever många organisationer vi möter att det är svårt att etablera en tydlig kommunikation med sina målgrupper och fylla sitt varumärke med något varaktigt. Samtidigt säger många att de saknar metoderna för att tackla den utmaningen.

Transmediadokumentären på 10-talets mitt

Svenska

Transmedia har passerat ”peak inflated expectations”, den stora hypen är över. Det är bra för då kan formatet börja finna sin form, det blev tydligt på årets Tempofestival i Stockholm. Efter att jag i många år hört om tänkbara scenarion om hur transmedia skulle kunna fungera och hur spännande världen skulle kunna bli så kristalliseras ett antal olika vägar framåt att jobba med transmedia och multiplatformsberättande.

Ingen bryr sig om din dröm – de sex vanligaste crowdfunding-missarna

Svenska

Jag har ägnat mig åt crowdfunding de senaste fem åren. Jag började för att jag störde mig mycket på att vissa projekt som jag tyckte var dåliga fick massor av offentliga bidrag, medan bra projekt inte fick något alls. Samtidigt tyckte jag att det var konstigt att man skulle övertyga kapitalförvaltare att investera i produkter till konsumenter, istället för att direkt lägga tiden på dialog med sina slutkonsumenter och publik.

Sedan jag började har branschen formligen exploderat och allt fler får upp ögonen för möjligheterna internet ger småföretagare och kreativa människor.

Sex nya sätt att använda podcasts

Svenska

Aldrig för har det pratats så mycket om det hafsiga begreppet ”content” som nu. I en verklighet med reklamtrötta kunder och vardagsstressade medlemmar behöver organisationer skapa innehåll som engagerar på mottagarnas villkor. Podden är något av dagens mest underskattade kanaler för organisationer och företag när det kommer till kvalificerat ”content”. En podcast ger möjligheten att föra längre resonemang med utförligare analyser samtidigt som det är lättillgängligt, till exempel genom telefonen på bussen, bilen eller tåget hem efter jobbet.

Så väljer du rätt plattform för din crowdfunding-kampanj

Svenska

Crowdfunding omsätter nu globalt över tre miljarder dollar årligen. Jag får ofta frågan när jag håller workshops om kampanjdesign, vilken plattform ska jag välja för mitt projekt? Det är inte en helt lätt fråga men jag ska försöka ge dig en guidning.

Den digitala folkrörelsen

Svenska

Det beskrivs ofta hur teknikens utvecklingssteg (förenkling) går hand i hand med ett breddat användande. Det var så när ångbåten tog över från segelfartygen och likande precesser sker i riktning mot digitalt. Idag har lika stor andel av folket smartphones som det var personer som hade tillgång till internet år 2000 och idag har 90% någon form av internettillgång. Det digitala skiljer sig inte längre från det traditionella det är snarare ett gränssnitt till verkligheten, din bank, butiker och civilt engagemang allt kan hanteras digitalt.

Rapport från Truly Digital #3

Svenska

Konferensserien Truly Digital behandlar kulturens ekonomi och organisation i en digital tidsålder. Rapporten nedan är en sammanfattning och analys av samtalen i Helsingfors 20-21 september 2013 som behandlade crowdsourcing, marknadsföring och digital skatterätt. 

//www.scribd.com/full/185747770?access_key=key-2na8kg269pkh0n336oka

LärOm - reflektioner från en konferens

Svenska

Fabel blev inbjudna för att presentera och delta på konferensen LärOm med temat radikalt lärande. Bakom arrangemanget stod en bred grupp av utställningsproducenter (Riksutställningar & Tekniska Museet), arkitekter (White), teaterfolk (RATS Teater) och universitet (SU), en spännande och tvärsektoriell grupp.

Småföretagets digitala strategier

Svenska

Jag har försökt fundera på hur de olika digitala resurserna hänger samman och hur jag som småföretagare kan använda mig av dem. Bilden nedan beskriver hur vi på Fabel arbetar med digital marknadsföring - insamlig, mätning och distribution. Jag har inga illusioner om att detta på är unikt utan förmodligen ganska vanligt arbetssätt men jag har inte sett en sammanfattande bild. Stämmer det eller skulle du lägga till något?

Crowdsourcing för mänskliga rättigheter

Svenska

År 2003 skapade Universitetet i Medellin, Colombia tillsammans med ett lokalt bibliotek i förorten Loma, ett projekt för jobba med minnen och den lokala befolkningens berättelser. Projektet var nog ett ganska typiskt antropologiskt projekt men fyra år in i processen mötte en av projektledarna en internetkunnig person och de bestämde sig för att med gemensamma krafter vidareutveckla projektet. Det oväntade mötet skapade ett flertal mindre organisationer och nya tekniska innovationer.